Markise Haco Ola Arvid Hage ble etablert i 1978. I dag er firmaet et AS og har 4 faste ansatte. De ble som de fleste andre nødt til å tenke annerledes da Koronaen kom.

-Selvfølgelig var vi bekymret. Det samme var kundene våre, og det var ikke mange som ønsket besøk av oss mens landet var nedstengt. I og med at montørene våre måtte i karantene etter å ha besøk en av våre leverandører utenlands så ble det noen permitteringer hos oss også. Alle prosjektene vi skulle montere varer på ble satt på vent i flere uker.

Markise HACO løste dette ved å inngå avtaler med leverandørene sine. Varer som ble liggende på vent fikk de utsatt betalingene på. Disse ble betalt så snart det ble åpnet opp igjen på byggeplassene.

-Krevende tider krever nytenking, og løsningen for oss ble å satse på innvendige produkter.

Med mer fokus på annonsering på Facebook og Instagram fikk MarkiseHACO AS oppsving på salget av innvendige produkter, som for eksempel rullegardiner med og uten motor, lamellgardiner og innvendige persienner. Suksesskriteriene har vært å vise frem de ansatte og deres kompetanse sammen med bilder fra sluttresultatene.

-Det har selvfølgelig hjulpet på at folk har vært mye hjemme. Det har ført til at folk har blitt mer bevisst på sitt behov for solskjerming. Mange har hatt hjemmekontor og har nok irritert seg over dårlige arbeidsforhold.

MarkiseHACO AS har valgt å markedsføre kompetansen sin, da denne er unik. Medarbeiderne i bedriften har vært ansatt i mange år og har en solid kompetanse, spesielt når det kommer til elektronikk. Noe som kommer godt med når du skal levere moderne solskjerming.

-Det kommer til stadig flere kunder. Dette er kunder som kommer fordi andre har anbefalt oss. Det er meget gledelig, og viser hvor viktig det er gjøre en god jobb. Presise og gode leveranser er den beste oppskriften på fornøyde kunder.

Elin Hage, daglig leder i MarkiseHACO AS, vil trekke frem enda en suksessfaktor, og det er samarbeid. Samarbeid med leverandører og andre aktører.

 

-Dette er noe vi virkelig har fått testet ut det siste året. Hvor viktig det er for en bedrift å ha gode støttespillere. Vi har kjøpt tjenester fra andre lokale aktører, fått bistand fra MelhusBanken på statsgaranterte lån blant annet, og fått tid til å skifte ut noen leverandører til noen enda bedre. 

 

Målet for Markise HACO nå er å opprettholde produksjonen på innvendige produkter. Så håper de at det vil komme til nye og spennende produkter og tjenester. Hva fremtiden bringer vet de ikke, men det er liten tvil om at kvalitet og samarbeid også vil være en viktig del av driften fremover.

Å skape verdier er viktig for oss i MelhusBanken. Møt flere av de som skaper verdier sammen med oss: Lokal Verdiskaper - MelhusBanken