-Vi har de siste årene sett at svindlere blir går drastisk til verks for å begå bedrageri, og vi har nå opplevd at vårt navn blir misbrukt av kriminelle. Dette er noe også politiet og Økokrim har erfart. MelhusBanken vil aldri be deg om å oppgi pinkode eller kode og personlig passord til din BankID, sier hvitvaskingsansvarlig Kjellaug Krogh Angvik.

Fremgangsmåtene kan variere noe, men et eksempel kan være at svindlerne først ringer fra politiet og forklarer vedkommende at de har blitt hacket og at en ansatt fra MelhusBanken skal kontakte de for å bistå. Deretter ringer svindlerne fra MelhusBanken sitt telefonnummer og presenterer seg som ansatt. De oppgir at kunden er blitt hacket og må oppgi personlig informasjon som BankID-kode og personlig passord for å få stoppet hackingen. Til slutt har svindlerne så mye informasjon lagret at de kan ta ut store pengebeløp fra banken.

Politiet, Økokrim eller vi i MelhusBanken vil aldri be deg oppgi PIN eller engangskode til din BankID.

 

Hva er spoofing?

Spoofing er en teknikk svindlerne benytter slik at telefonsamtalen ser ut til å komme fra et annen telefonnummer enn den faktisk gjør. Det er her svindlerne har benyttet MelhusBanken sitt telefonnummer.

Om du er i tvil om en oppringing virkelig er fra MelhusBanken, ring vårt kundesenter og be om å bli satt over til den som ringte deg.

Ta kontakt med vårt kundesenter: 72 87 80 00 eller post@melhusbanken.no ved spørsmål tilknyttet dette.