Anita Krohn Traaseth, som jobber for innovasjonsrådet til EU (EIC) og er tidligere direktør i Innovasjon Norge, har 10 gode råd til deg som er småbedriftsleder og synes situasjonen er vanskelig:
  1. Du må ikke fikse alt alene. Vær tett på kollegaer og andre som kan bistå på områder du og bedriften kanskje ikke har kjernekompetanse eller har ansatte i. Det er mange kanondyktige folk og bedrifter som nå legger ut gratis tips og råd på nett, alt fra hvordan du skal gjennomføre permitteringer til hvordan du kan håndtere økonomien.
  2. Husk også: Du kan alltid gå til oss i banken for gode råd. Våre rådgivere bidrar gjerne som støttespiller og sparringspartner.

Kontakt banken for gode råd
  1. Etabler et kjerneteam. Vær tydelig på hvem som gjør hva. Fordel oppgavene og ansvaret, og ha en daglig debrief. Om du ikke har mange å spille på: Ta en prat med din lokale næringsforening. Disse jobber med å fremme interessene til deg som lokal bedrift.   


    - Jeg håper så mange som mulig av bedriftskundene til lokalbankene klarer seg gjennom krisen. Det er nettopp små og mellomstore bedrifter norsk næringsliv består av, og for lokalsamfunn over hele landet er de så himla viktige, sier Anita Krohn Traaseth.    
  1. Skaff deg så god oversikt over økonomien som mulig
    1. Hva har dere av kontanter og eventuell kassakreditt? Hvor lenge kan dere drive basert på dette?
    2. Hva har dere av utestående fordringer og hvor sannsynlig er det å inndrive disse nå? I disse tider må man være proaktiv og purre, eventuelt tilby betalingsordninger. Sett derfor av tid og ring hver enkelt som skylder dere penger.
    3. Hvordan ser fremtidig inntjening ut? (har dere mistet alle salgsinntekter, eller det noen kunder som vil fortsette sine bestillinger? Ring nøkkelkundene dine!)
    4. Hvordan ser kostnadsbildet ut? Hva er de faste og variable kostnadene? Hvilke tiltak kan dere gjøre for å redusere begge kategoriene? De fleste har lønn som største kostnad, regn på hvordan permitteringer vil se ut for din bedrift. Husk at aktivitet vil kreve folk og at du ber dine ansatte om å være fleksible. 
  1. Lag tre scenarier for å justere driften. Best case (lav risiko), Worst case (høy risiko), Most likely (mest realistisk). Slik forbereder du deg godt på ulike situasjoner før de eventuelt inntreffer. Klarer du å ligge litt foran her, så vil stressnivået synke betraktelig. Da er du forberedt uansett hvordan vinden blåser.
  1. Ta kontakt med de du skylder penger. Diskuter hva som er mulig å gjøre når du har fått oversikt over økonomien. Mange er mer mottakelige for utsettelser, og banken kan gi råd på hvilke kostnader du kan redusere. Sjekk også hvilke krav du har med tanke på hjelpepakker fra myndighetene.
  1. Lag en tre-dagers milepælsplan. Sett opp tydelige milepæler for hver dag. Hva skal du og kjerneteamet gjøre, hvem skal du ringe, hva skal du kommunisere til hvem og i hvilke kanaler.

  Anita Krohn Traaseth. Fotograf: Agnete Brun
  1. Bruk videokommunikasjon daglig med oppdatering til ansatte. Når ting er usikkert, trenger folk oftere oppdateringer – og de må se deg. Ren epost-ledelse vil jeg ikke anbefale i disse tider. Selv om du ikke har klare svar, så vær åpen om det og fortell hva dere jobber med. Vær helt ærlig. Dette er ikke tidspunktet for å selge inn urealistiske scenarier eller enda verre, vise så liten energi at alle lurer på om du er i ferd med å gi opp. Vær til stede i samtalen, ikke sjekk epost og driv med alt annet samtidig, ta heller kortere videomøter for å holde på konsentrasjon og effektivitet.    
  1. Ikke glem kunder og omverdenen. Ser du en mulighet for din bedrift å overleve dette, skal du fortsatt være synlig i ulike kanaler med relevante budskap og bidrag. Å dele erfaringer, hvordan dere navigerer, hvordan dere tilpasser dere situasjonen og går foran med å følge myndigheters krav, kan i seg selv skape stor troverdighet og minne kundene dine på at dere finnes, selv om dere har reduserte tilbud. Det er fortsatt mange bedrifter som selger sine varer og tjenester nå.    
  1. Sett av tid til å hvile. Du skal ha ekstra energi når de fleste mister den litt, og det kan være krevende å finne den energien. Hodet må ha hvile. Og har du tid, skriv ned, dokumenter denne perioden i bedriftens liv. De færreste lederutdanninger lærer deg praktisk lederarbeid med å håndtere unntakstilstander som dette. Ofte er man trent opp i krisekommunikasjon. Ta vare på denne erfaringen, den vil komme godt med uansett utfall, og del den undervis hvis det passer din bedrifts profil.

    - Det er surrealistiske og krevende tider nå, men det er mulig å komme seg gjennom og ikke miste håpet om en lysere fremtid, sier Anita Krohn Traaseth  


  1. Ikke glem å bidra til god stemning og latter. Midt i alvoret må du ikke glemme at det er lov å le av og til. Del festlige situasjoner fra hjemmekontoret, inviter på en virtuell fredagspils, del middagsoppskrifter og mulige aktiviteter for hele familien for å få opp stemninga når det passer seg. Det høres kleint ut, men nå er det viktig at man ikke bare er den superproffe og litt utilnærmelige lederen som bare administrerer oppgaver.

 

Les også: Krisepakker for å redde norske bedrifter